Wien, Wiener Staatsoper – Gioachino Rossini: Lazebník sevillský. Dirigent Michele Mariotti, režie a scéna Herbert Fritsch, kostýmy Victoria Behr, sbormistr Martin Schebesta. Premiéra 28. Psáno z představení 10. 2021.
1998, Zdena Kloubová (Violetta) Foto: Hana Smejkalová Lazebník sevillský - 21. 1997 (Zdena Kloubová, Jiří Kubík) Foto: Hana Smejkalová Maškarní ples 21. 1993 Eduard Treskin (René Anckarström), Zdena Kloubová (Oscar) Foto: Oldřich Pernica Maškarní ples 21. 1993 P. Poldauf, P. Horáček, J. Rainerová, eskin, J. Bándi, A. Hendrych, Z. Kloubová Foto: Oldřich Pernica Maškarní ples 21. 1993 Peter Poldauf, Pavel Horáček, Eduard Treskin, János Bándi, Zdena Kloubová Foto: Oldřich Pernica Perníková chaloupka 17. 12. 1992 S. Moravová (Jeníček), D. Livorová (Ježibaba), Z. Kloubová (Mařenka) Foto: Ivo Dankovič Perníková chaloupka 17. 1992 Stanislava Moravová (Jeníček), Zdena Kloubová (Mařenka) Foto: Ivo Dankovič Perníková chaloupka 17. 1992 Z. Kloubová (Mařenka), J. Krytinář (Skřítek), S. Moravová (Jeníček) Foto: Ivo Dankovič Perníková chaloupka 17. 1992 Zdena Kloubová (Mařenka), Stanislava Moravová (Jeníček) Foto: Ivo Dankovič Perníková chaloupka 17. 1992 Zdena Kloubová (Mařenka), Stanislava Moravová (Jeníček) Foto: Ivo Dankovič Příhody lišky Bystroušky - 14.
Národní divadlo v Brně se s divadelní sezónou 2019/2020 loučí stylově. Diváci se můžou těšit na letní open-air představení tří nejslavnějších italských oper, a to přímo na nádvoří Špilberku. Prvním z nich byl v úterý 30. června Lazebník sevillský Gioachina Rossiniho. Žánrově jej lze zařadit mezi operu buffu, komičtější verzi opery po vzoru commedie dell'arte, zobrazující běžný život zábavnou formou s ustálenými archetypy postav. Často se v tomto žánru využívá situačního a pohybového humoru. Příběh Rossiniho opery je o mladé lásce dívky Rosiny a hraběte Almavivy. Na dívku si také ovšem myslí její opatrovník don Bartolo. Almaviva se ale nedá a požádá o pomoc místního lazebníka Figara, který vymyslí smělý plán, jak dovést pár ke šťastnému konci. Zpracování příběhu Národním divadlem v Brně se opírá spíše o klasičtější verzi opery. Neočekávejte proto excentrické kostýmy, barevnou scénu a herce připomínající klauny. Kostýmy postav jsou stylizované do doby 17. století ve Španělsku, s bohatě prošívanou látkou a neokázalými barvami, přičemž každá postava má svou přidělenou barvu.
Vlastně si ani nešlo udělat konkrétní představu, jaký má vlastně hlas, její zpěv je takový nijaký, bledý, není v něm nic charakteristického, individuálního, čím by ozvláštnila part šelmovské dívky, jež si v chytrosti nezadá s Figarem. Velkou příležitost má v této opeře interpret domácího učitele Basilia. Jeho velká árie, v níž líčí, jak se může šířit a co dokáže pomluva, je parádním kouskem basistů. Roman Vocel ji však nejenže vokálně neztvárňuje, on ji vlastně ani nezpívá, spíš mluví hlasem, který ani nepřipomíná vyškolený bas. I další basista na scéně, Jiří Sulženko, zpívá doktora Bartola tak nějak podivně, jako když má zvuk sražený v nose a nenesl se dopředu. Ostatní sólisté, Lucie Hájková jako hospodyně Berta či Lukáš Bařák jako sluha Fiorello už nějaký zvláštní vokální vklad do produkce nevnesli. Dirigent Jaroslav Kyzlink všem pěveckým problémům očividně jen přihlíží, orchestr sice zahrál pěkně předehru i orchestrální výjev, v němž se rozpoutá bouřka, ale co naplat, když takováto opera závisí hlavně na zpěvácích.
Gioachino Rossini Lazebník sevillský Mahenovo divadlo / Opera Termíny a vstupenky Kdo by neznal Figara, holiče, co vám nejen obstará krásný účes, ale ochotně pomůže i v případě milostných trablů. Užijte si Rossiniho brilantní melodie v klasické inscenaci ve stylu commedie dell'arte přímo od italského týmu. Mladý hrabě Almaviva se zamiloval do krásné dívky Rosiny a chce si ji vzít. Jenže zájem o ni a hlavně její věno má i starší doktor Bartolo, který je Rosinin poručník. Naštěstí se na scéně objeví Almavivův starý známý – lazebník Figaro. Ten je vždy připraven s nějakou malou intrikou či převlekem a po řadě ztřeštěných situací nakonec získá pro Almavivu ruku jeho milované. Kdo by čekal, že jedna z nejslavnějších a nejoblíbenějších oper světa vstoupí na jeviště za velkého skandálu. Pískot publika, černá kočka na jevišti, rozladěná kytara. Co se mohlo pokazit, se pokazilo, nic ale nedokázalo vzít krásu Rossiniho jiskřivým melodiím a vtip povedenému libretu. A tak i dnes na diváky v divadle čekají virtuózní pěvecké výkony a melodie, které si budete broukat cestou domů.
2h 35m Curyšská opera Přehrát divadelní představení Jedna z nejúspěšnějších Rossiniho komedií v humorném provedení Curyšské opery. Chytlavé melodie doprovází důvtipného sluhu Figara a jeho pána hraběte Almavivu, kteří přes všechny nástrahy svorně sledují jediný cíl: získat pro zamilovaného hraběte krásnou Rosinu. Žánry: Opera
Na rozdíl od Mozartovy neméně slavné Figarovy svatby, kde se obě postavy dostávají do vzájemného konfliktu, zde stojí bok po boku, aby pro hraběte dosáhly vytčeného cíle – krásné Rosiny. O inscenaci Sbor Národního divadla Orchestr Národního divadla Gioachino Rossini platí už přes dvě stě let za jednoho z nejslavnějších operních skladatelů a je možné, že by tomu tak bylo, i kdyby napsal právě jen Lazebníka sevillského. S jeho vznikem a premiérou jsou spojeny snad všechny možné legendární peripetie, které provázejí nemálo činoherních a operních kusů. Opera musela být napsána rychle, nastudována ještě rychleji, zhudebněna byla již několikrát použitá předloha, premiéru postihl neúspěch a skandál atd. Viděno zpětně a se znalostí osudů jiných děl, jsou to zřejmě nejlepší předpoklady pro následný úspěch. Už čtyři roky po premiéře v římském Teatro Argentino v roce 1816 uvedlo Lazebníka v německém překladu pražské Stavovské divadlo. O premiéru v češtině se tamtéž zasloužil v roce 1825 autor mj. nápěvu české hymny, skladatel a dirigent František Škroup, který později přivedl poprvé na české jeviště mimo jiné také díla Wagnerova.
Zahlahol, fanfáro! V Ostravě se zrodil výtečný Figaro (, 16. 2017) Nohavicův Figaro vešel slavně do Ostravy Lazebník ostravský!!! (, 17. 2017) Lazebník ostravský podruhé ukázal, že se opravdu povedl, i když po pěvecké stránce je ještě co dolaďovat (, 18. 2017) Lazebník, road opera a dětská spřízněnost v Operním panoramatu Heleny Havlíkové (, 19. 2017) Jaromír Nohavica, Ondřej Havelka, Marko Ivanović - Lazebník sevillský!!! Po ostravsku (, 20. 2017) Recenze: Jaromír Nohavica zvláda eskamotérství mezi Rossinim v Ostravě a kabaretem v Praze (, 23. 2017) Rossiniho Lazebník v Litomyšli aneb dělat humor není sranda (, 24. 2017) Litomyšl!!! Lazebník!!! Inscenace Lazebník sevillský Figaro shop, značka tip top aneb Nohavica v opeře (Časopis Týden, 26. 2017) Dělat operní legraci je vážná věc (, 27. 2017)